Uanset om du er mand eller kvinde, kan du have gavn af at træne din bækkenbund. Det er simpelt og behøver kun at tage 10 minutter om dagen, men det kan gøre en stor forskel i din hverdag. Er du stadig i tvivl? Så læs med her, og få fem gode grunde til at begynde med bækkenbundsøvelser!

Bækkenbunden er bogstaveligt talt den muskel, der holder styr på hele dit underliv. Den hjælper dig med at holde dig, når du er trængende, indtil du kan komme på toilettet. Den hjælper dig med enten at opnå rejsning eller blive klar til penetration i soveværelset. Og som alle andre muskler bliver den svagere med alderen, hvis den ikke bliver trænet.

Der er derfor mange fordele ved at træne den, og det kræver ikke megen tid i din hverdag. Faktisk tager det bare 10 minutter. Og du kan gøre det uden hjælpemidler, eller du kan bruge f.eks. fingrene, bækkenbundskugler eller et buttplug. Gør det, der passer ind i din hverdag, og så vil du hurtigt opleve nogle af disse fem fordele!

1. Forbedrer din evne til at opnå orgasme

En del af din orgasme foregår ved, at musklerne i underlivet trækker sig sammen. Jo stærkere de muskler er, jo mere intens vil din orgasme ofte være. Og det gælder både for mænd og kvinder.

For kvinder betyder en stærk bækkenbund desuden, at du mindsker risikoen for smerter ved samleje. Du kan få lettere ved at slappe af og blive våd, så penetration kan foregå ubesværet. Og det kan derfor have en stor gavnlig effekt på dit sexliv, hvis du træner dine underlivsmuskler.

2. Nedsætter det daglige antal af toiletbesøg

Bækkenbunden er som sagt med til at holde på din blære og din tarm. En stærk bækkenbund kan derfor mindske din risiko for at udvikle inkontinens, når du bliver ældre.

Og hvis du døjer med forstoppelse, kan det faktisk også have positiv effekt. Visse former for forstoppelse skyldes nemlig, at musklerne er for stramme og spændte. Og her kan bækkenbundsøvelser hjælpe dig med at få kontrollen tilbage og få musklerne til at slappe mere af.

3. Mindsker mænds risiko for rejsningsproblemer

Døjer du med rejsningsproblemer? Eller bekymrer du dig om, at det bliver et problem senere? Så kan det hjælpe at træne dine underlivsmuskler. De sikrer nemlig, at blodet strømmer hurtigt nok til, at du kan opnå rejsning.

4. Hjælper kvinder til at komme sig efter fødsel

Det er ingen hemmelighed, at dit underliv bliver påvirket af graviditet og fødsel. Derfor oplever mange kvinder også problemer med både inkontinens og slaphed under og efter en graviditet.

Ved at lave øvelser med bækkenbundsmusklerne kan du dog mindske disse problemer. Og det kan hjælpe dig med at finde tilbage til den krop, du havde, før du fik børn.

5. Giver større selvtillid og bedre livskvalitet

Det lyder jo som en ganske lille ting at træne din bækkenbund 10 minutter om dagen, men det kan have en stor effekt.

Inkontinens kan f.eks. føles enormt pinligt og invaliderende, og her spiller bækkenbundsmusklerne en stor rolle. Og seksuelt kan det også give nye former for nydelse og frihed, hvis du styrker underlivsmusklerne.

Overordnet set er det altså rigtig godt givet ud af bruge 10 minutter af din dag på bækkenbundsøvelser.